”NR legger tre millioner ekstra i 7’er-potten, skrur opp markedsføringstrykket kraftig, og går for omsetningsrekord i V75”, skrev TGN. ”Det er et mål, men vi er fornøyd om vi passerer 30-millionersgrensen”, sa NR’s mediesjef Magne Engebretsen. Det hele endte imidlertid som en flopp, sett opp mot uttrykte ambisjoner. Spillerforeningen vet hvorfor.

Det er all grunn til å evaluere markedsaktivitetene, budsjettene og de konkrete resultater etter V75-omgangen på Leangen 20. juni. Norsk Rikstoto gikk massivt ut. TGN skrev: ”I tillegg til salgshjelp fra store deler av DNT’s store medlemsorganisasjon, har også banenes og Rikstoto’s eget salgs- og markedskorps tatt frem stortromma. Vi kjører ”full pakke” i alle medier i tillegg til at vi kommer til å produsere ekstra mye stoff til både Rikstoto Direkte og våre nettsteder. Vi henvender oss også til de lokale mediene”, understreket Magne Engebretsen.

Hovedtallene viser økonomisk tap!
V75-rekorden på kr 32.791.262,- ble satt 18. desember 2004 på Forus. På Leangen 21. juni 2009 ble omsetningen kun kr 22.400.008,-. Solid skivebom av NR, med andre ord.

Mer alvorlig blir det når vi ser på tallene bak tallene. En normal V75-omgang, uten ekstra markedsaktiviteter ut over det ”normale”, gir ca 17 millioner kroner i ukesomsetning. Det ”massive markedsføringstrykket” denne gang ga kun 6 millioner kroner ekstra!? Deretter må vi ta høyde for følgende:

· 5 millioner kroner (22 minus 17) x 40 % gir 2,0 millioner kroner tilbake til NR når spillerne har fått sine beskjedne 60 %.
· Et millionbeløp er nyttet i eksklusiv reklame fra NR foran denne omgangen. Hvor mye er ikke oppgitt fra NR eller er gjort kjent gjennom TGN.
· 3 millioner kroner ble hentet fra øresavrundingspotten (spillernes penger) og lagt i 7’er-potten.
· Ekstrakostnad ved bruk av egen salgsorganisasjon.
· Ekstrakostnad ved bruk av DNT’s organisasjon.

Konklusjon: Norsk Risktoto og norsk hestesport tapte 4-5 millioner kroner på V75-kampanjen til mediesjef Magne Engebretsen denne uken.

Leder i Riksrevisjonen, Jørgen Kosmo, uttalte i et radiointervju sist uke at ”Hvorfor bruker Norsk Tipping 1,2 milliarder kroner på reklame over en 6 års periode når man har monopol, og man i samme periode sponser idrettsarrangementer med 600 millioner kroner?”. Godt spørsmål, sier vi i Spillerforeningen.

Men dessverre er det slik at Norsk Rikstoto ikke er bedre! De opptrer som en monopolbedrift, og de har resultater som fra en monopolbedrift. Taperne er hestesporten selv (dvs formålet), vi spillere som kunder og forbrukere, samt samfunnet som gjennom skatteseddelen dekker deler av hestesportens kostnader. At store deler av det politiske miljø etter hvert hevder at Totalisatorloven av 1927 har gått ut på dato, bør ikke overraske noen…..

Hva var feil med V75-omgangen fra Leangen?
I en V75-omgang med mange lettløste løp, vet store deler av ”spiller-Norge” at det ikke blir noen utbetaling av jokerpotten. Vi skjønner at Norsk Rikstoto finner å bruke gode reklamekroner før diverse lønns-, trygd- og skatteutbetalinger, men alt maset om ”48 millioner” blir tøv og atter tøv, og er kun egnet til å villede ”lotto-segmentet” og alle lettlurte.

Frode Sælensminde, en dyktig spiller fra Bergen, sendte oss en mail et par dager før V75-omgangen, og kommenterte markedsføringen til NR opp mot hva som var reelt mulig denne uken innenfor favorittpregede løp. ”De første 4-6 løpene har så store favoritter med så høy vinnerprosent og kvalitet kontra motstanden, at løpene bør løses på få rekker”, skrev Frode. Slik gikk det, da smellen, som den eneste, kom i siste avdeling.

Spillerforeningen har gjennom flere år kommentert løpsutskrivningen, løpenes vanskelighetsgrad og hva som er optimalt spill – sett både fra kompetansespillernes side, og fra spilloperatørens side. Løpene på Leangen ble på forhånd ikke vurdert som optimal, og dette preger lett omsetningen med et millionbeløp i slike omganger. Kompetansespillere kaster selvsagt ikke gode penger etter dårlige penger.

Hvorfor stanger V75-produktet?
Sannheten, samme hva enkelte måtte mene, er at V75 hos Norsk Rikstoto er et produkt hvor det store flertall ”taper mest mulig raskest mulig”. Med kun 60 % i tilbakebetalingsprosent (TBP) samt jokerbeslag i 20-30 % av V75-omgangene, blir V75 lett et spill hvor 97-99 % blir tapere. Vi i Spillerforeningen, mer enn noen annen, skulle gjerne ønske det ikke var slik, men sannheten kommer vi ikke utenom.

På årsmøtet i Spillerforeningen oversendte vi en uttalelse om at V5-spillet, som det viktigste spillet for mange av hestesportens viktigste kunder, skulle styrkes. Vi anbefaler at TBP blir satt opp umiddelbart fra 65 % til 70 %. Dette vil dessuten gi en krysseffekt til V75.

Når vi lytter til professor Thalheimer, og gjerne redaktør Bjørn Håkonsen og Spillernes Blad, som sterkt har gått inn for at optimal TBP for NR er 83-85 %, da blir en TBP i V75 på lusne 60 %, helt håpløst. En så lav TBP som 60 %, skaper tilbakeholdenhet, skaper skepsis, skaper avstand og demper lojalitet. Å tro at man vokser til himmels på en plombert Vespa, blir en tom illusjon.

Norsk Rikstoto taper dessuten omsetning til www.trottingbet.com, som hver uke har V75-spill (kr 500.000,- til kr 750.000,-) til Norge og Sverige med en tilbakebetalingsprosent på 90 %. Om kort tid vil en lisensordning og omorganisering av rammevilkårene for spillbransjen sette Norsk Rikstoto i en ny og langt mer krevende konkurransesituasjon. Da vil man måtte konkurrere på like fot med TrendyGaming Group og andre seriøse aktører. Hestesporten vil da få økte inntekter, bidragsyterne til ”formålene” blir flere, og rollen for Norsk Rikstoto vil gradvis bli mer begrenset.

Men det er kanskje like greit, når restene av de gamle monopolene fungerer så kundefientlig som de gjør…..