SAM 5544 smallDet er en dårlig forretningside å ta livet av kompetansespillere og kompetansemiljøer rundt om i landet. Det blir som om Norsk Rikstoto har drivankeret hengende ute.
Den siste tiden har det vært årsmøte i Spillerforeningen. Arild Engebretsen fra Strømmen går inn som ny nestleder og vil lede foreningen sammen med Harald Ruud. Begge har lang erfaring fra næringslivet, lederoppgaver i samfunnsinstitusjoner og har bred politisk innsikt. Styrets øvrige medlemmer ble gjenvalgt.
Nylig ble 62-årige Erik Skjervagen fra Fyresdal valgt til ny leder i Det Norske Travselskap. Vi ønsker ham velkommen. Han varsler om mer åpenhet og vil ha en annen holdning til samarbeid med alle som er knyttet til Norsk Rikstoto og hestesporten. Det er et positivt signal.

Styret i Spillerforeningen – 2021 / 22.

Leder Harald Ruud
Asker
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 97039389
Nestleder Arild Engebretsen
Strømmen
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 92203999
Kasserer Rolv Sandbrekken
Bergen
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 91319246
Styremedl. Johnny Eliassen
Honningsvåg
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 48117763
Styremedl. Helge Storehagen
Hamar
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 99038515
Styremedl. Ordin Larsen
Sandnes
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 95289711
Styremedl. Olav Vannebo
Harestua
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 61323109
Styremedl. Gunnar Andresen
Nyborg
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 92644065
Styremedl. Ole Johan Eikeland
Bergen
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 40246255
Styremedl. Øystein Nilsen
Kristiansand
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 94496767
Revisor Harald Hølleland
Bergen
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 47705972

Valgkomite: Gaute Groven (41494999), Kjell T Kristiansen og Frode Sælensminde.

Konstruktiv V75-kommentar, som Norsk Rikstoto gjør klokt i å følge opp så raskt som mulig.

Vil sporten gi V75-eventyret en sjanse?

V75-tilbudet fungerer ikke. Mye kan sies om svikt i omsetning og lite målrettet NR-kommunikasjon inn mot ulike kundegrupper. Vi skal la dette ligge denne gang.

Hver av oss har noen tiår med spillefaglig erfaring. Vi anbefaler at NR gjør disse endringer umiddelbart:

Totalt gevinstbeløp deles mellom de som har 7 og 6 rette. Premiegruppen med 5 rett opphører.

1. De med 7 rett får 60 % av totalt gevinstbeløp, mot 40 % i dag. De med 6 rett får 40 % av totalt gevinstbeløp, mot 20 % i dag.
  2. Når premiegruppen med 5 rett opphører, da avvikles også ordningene med jokerpott og jackpot.
  3. Ordningen med et større beløp til «en alenevinner» opphører.

I lang tid har premiegruppen med 5 rett ikke vært attraktiv for noen grupper av spillere. Vi ser over noen år at lav vanskelighetsgrad i løpene, favorittpregede løp, gir ingen utbetaling for 5 rett, en økning av slike omganger fra ca 30 % noen år tilbake til opp mot 50 % i dag. «Ingen utbetaling» svekker interesse og tillit. V75-konseptet blir nesten latterliggjort.

Antallet varmblods løpshester går ned, avl-trenden er urovekkende. Kun 2-4 år frem i tid blir tilstanden forverret ytterligere. Det underbygger kravet om å fjerne premiegruppen med 5 rett i V75, da fremtiden vil gi enda flere omganger med «ingen utbetaling» for 5 rett.

Spillerforeningen har alltid vært negative til jokerpott og jackpot finansiert med midler fra 5 rett. Vi ønsker, som spillere flest, at de som er dyktige spillere i en omgang skal dele det totale gevinstbeløp denne omgang, ikke at midler for 5 rett i en omgang skal gå til nye vinnere i en senere omgang.

Ordningen med «en alenevinner» har ingen solid spillefaglig begrunnelse. Ordningen trekker kanskje til seg en og annen lottospiller. Kompetansespillerne blir bare frustrerte, irriterte, da vi vet at å bli en «alenevinner» kan skje kun 1-3 ganger pr år, spillet blir useriøst og hypotetisk. Følger man 80/20-regelen, at 20 % av spillerne representerer 80 % av omsetningen, gir ordningen med «en alenevinner» kun tap i omsetning.

Jokerpott, jackpot og «en alenevinner» trekker til seg store millionbeløp i markedsføring fra NR. Når ordningene opphører, vil store beløp bli nyttet mer målrettet og effektfullt.

De fire tiltakene må spesielt bli prioritert inn mot V75-spill midt i uken, da vil effekten være særlig utslagsgivende. Men den lite fleksible NR-softwaren gir ikke mulighet til forskjellig praksis tirsdag og lørdag. Hvis så, da bør tiltakene gjelde for alt V75-spill i Norge.

NR har et samarbeid med ATG og Sverige i noen omganger. Hvis de fire tiltakene ikke kan bli realisert for alt felles V75-spill, da må Norge tenke selektivt og prioritere hva som er riktig for vårt land.

Sportslig hilsen,

Harald Ruud, Asker