Noen av landets fremste kompetansespillere var samlet til årsmøtet i Bergen 11-13 juni. Samtidig som Norsk Rikstoto i 2010 opplever at alt som kan gå galt, har gått enda verre, drøftet styret og de mest aktive i Spillerforeningen viktige strategivalg for Norsk Rikstoto. Møtet konkluderte med at Norsk Rikstoto kan øke brutto årsomsetning fra 3,6 til 6 til 8 milliarder kroner innenfor en 5 år periode. Økonomien i norsk hestesport kan bli vesentlig styrket. Men da må styre og ledelse i Norsk Rikstoto lytte mye mer til fagkunnskapen i Spillerforeningen enn til useriøse synsere og politisk venstreradikale.

Årsmøtene i Spillerforeningen er alltid en hyggelig happening. Mye hygge og moro blant gode venner, lett satt sammen med spillfaglige og sosialpolitiske drøftelser om hva som tjener Norsk Rikstoto, norsk hestesport, vårt samfunn og oss som nøkterne kunder og entusiaster av spillselskapets produkter. Når vi også fikk med oss 40.000 kroner i gevinster fra lørdagen på Bergen Travpark, da ble weekenden ganske så vellykket for oss alle.

Årsmøtet hadde tre hovedinnledere:
  • Bjørn Håkonsen, spillguru og redaktør av Spillernes Blad.
  • Harald Ruud, investor i spill.
  • Jon Erik Hagen, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen.

Disse tok for seg temaer som:
  • Tilbakebetalingsprosentens (TBP) betydning, sett fra spillerens, spilleverandørens og samfunnets side.
  • Internasjonale erfaringer vedr optimal TBP.
  • USA-professor Richard Thalheimers forskning.
  • Produktutviklingen og utfordringer for Norsk Rikstoto.
  • Potensial for større inntjening.
  • Hvordan skal Norsk Rikstoto få en årsomsetning på 6-8 milliarder kroner, eller det dobbelte av dagens omsetning?
  • Sosialpolitiske rammekrav og ”Jon Eriks spillvett”- regler.

Lav tilbakebetalingsprosent i Norge dreper alle muligheter til god omsetning og tilfredsstillende økonomiske rammevilkår for hestesporten.

Spillguro Bjørn Håkonsen la frem denne meget illustrerende tabell om spillerandeler og omsetningen i en del kjente hestesportland:

Fra Australia har Bjørn kun lagt inn totalisatoromsetningen, ikke bookmakeromsetningen. For USA har han lagt inn faktisk tilbakebetalingsprosent etter særamerikansk gevinstskatt.

Verden kan vise til en rekke eksempler på at endring og høyere tilbakebetalingsprosent har økt omsetningen vesentlig, og dermed også netto inntjening for spilleverandøren. Dette er tre overbevisende eksempler:

Finland endret TBP i V5 i 1986 fra 55 til 65 prosent. Finland fikk en vekst i V5-spillet med 335 prosent etter bare 6 år.
  • 1985: 43 mill. mark
  • 1986: 48 mill. mark
  • 1987: 80 mill. mark
  • 1988: 101 mill. mark
  • 1989: 124 mill. mark
  • 1990: 165 mill. mark
  • 1991: 187 mill. mark

Norge endret TBP for Vinner/ Plass i april 1996 fra 70 til 80 prosent. Vi registrerte en kraftig vekst i omsetningen, en vekst på hele 1.130 prosent.
  • 1995: 17 mill. kroner
  • 1996: 52 mill. kroner
  • 1997: 81 mill. kroner
  • 1998: 108 mill. kroner
  • 1999: 158 mill. kroner
  • 2000: 209 mill. kroner
  •
Norge endret TBP for Dagens Dobbel fra 70 til 75 prosent etter sterk anbefaling fra Spillerforeningen i oktober 2005. Dette har gitt en selvsagt omsetningsvekst etter bare 4 år på 133,8 mill. kroner, eller 69,7 prosent.
  • 2005: 192,1 mill. kroner
  • 2006: 220,7 mill. kroner
  • 2007: 279,9 mill. kroner
  • 2008: 323,6 mill. kroner
  • 2009: 325,9 mill. kroner

Viktige strategivalg og grunnlag for vekst for Norsk Rikstoto pr 2010.

Styret med god bistand fra spillguru Bjørn Håkonsen hadde før møtet utarbeidet en rapport over status for Norsk Rikstoto, og forutsetninger for at spillselskapet kan styrke og doble egen årsomsetning, og dermed gjøre seg langt mer attraktive blant sine kunder enn hva de er i dag.

Dette er rapporten fra Spillerforeningen. Den sammen med en del materiale fra Bjørn Håkonsen blir sendt hestesportens ledelse, aktuelle myndigheter og noen medier.

Strateginotat fra årsmøtet i Bergen kan leses her

(krever Adobe Acrobat Reader - Lastes ned gratis)

Bergen travpark Harald Hølleland
Odd Hugo Eriksen Stein H. Rosenlund