Ledelsen i Det Norske Travselskap, generalsekretær Ivar Egeberg, Senterpartiet og flere statsråder fra Senterpartiet er kollektivt under sperregrensen. De har gjort og gjør en kritikkverdig jobb som ikke gavner norsk hestesport. ”Næringsdrømmen er død”, skriver Trav- og Galopp-Nytt.

Harald Ruud, du har bred yrkeserfaring fra bl.a. Oslo Børs, du har politisk erfaring fra Storting, fylkesting og lokalpolitikk gjennom 20 år, og du er leder blant entusiastene i Spillerforeningen. Hva mener du om Finansdepartementets konklusjoner vedr meldingen ”Hest i Næring”?

La meg innledningsvis si at styret i Spillerforeningen har bred og relevant kompetanse, bred politisk erfaring og bred innsikt i politiske prosesser. At vi også vet mer enn de fleste om norsk hestesport og spillfaglige spørsmål, burde gjøre foreningen til en samarbeidspartner og instans det burde være viktig å lytte til for mangt og mange.

Finansdepartementets konklusjoner er akkurat som forventet! På vår webside har vi flere ganger de siste 10 år begrunnet hvorfor. Det er to hovedgrunner til at DNT ikke har nådd frem med sitt budskap: 1) Innholdet i utredningene og kravene er utformet slik at Finansdepartementet faktisk må si nei, og 2) DNT har i det meste brukt personer i dialog med Storting og departement som må anses som ”non grata”-personer, dvs personer som et bredt politisk flertall ikke gidder å høre på!

Vær mer konkret!

At DNT nyttet tidligere generalsekretær Tore Fyrand, ”fordi han tilhører AP, og fordi han var samboer med en stortingsrepresentant fra AP”, blir tuslete, spesielt når Lise Christoffersen på Buskerud-benken i Stortinget er en C-representant som ingen stort sett hører på.

Enda verre ble det da generalsekretær Ivar Egeberg tok over rollen med å lede troppene opp trappene til Løvebakken. Valget av ham var helt hjelpesløst, helt uten mål og mening. Alle i AP, Høyre, FrP og gjerne Finansdepartementet kjenner hans agenda som avdanket SP-politiker. Han gjorde en dårlig jobb og fikk sparken i idretten. Den siste tiden har det på toppen blitt avdekket at han som generalsekretær i Senterpartiet mottok partistøtte fra energiselskaper i Troms, som partiet ikke hadde lov til å motta. Hadde Egeberg gjort noe slikt i et privat firma, ville han fått fengselsstraff!

Mitt poeng er: Skal du legge frem et viktig budskap overfor en komite i Stortinget, eller et departement, da er første forutsetning at du nytter personer som evner å kommunisere opp mot de som skal høre ditt budskap. Fyrand og Egeberg var fullstendig skivebom!

Hvilke erfaringer har du selv som gjør deg meningsberettiget?

Jeg har de siste 10 år hatt årlig kontakt med medlemmer i Stortinget, og særlig helse- og omsorgskomiteen. Jeg har fått gjennom enstemmige støtte og vedtak til familier som følger intensive opptreningsprogram (FHC, ABR) for barn med ervervet hjerneskade. Vi følger amerikanske program, og disse er medisinsk faglig ikke aksepterte blant fagmiljøene innenfor spesialisthelsetjenesten. Men til tross for skepsis og noe motstand fra professorer og overleger, har Stortinget vist forståelse for mine og foreldrenes engasjement. Derfor har vi nådd frem, og derfor er det 50 familier i Norge som nå nytter disse viktige programmene. (www.familyhopecenter.org). En rekke barn har oppnådd oppsiktsvekkende og svært positive resultater, noe som også har kommet frem i en del TV- og mediereportasjer.

Jeg ble forresten personlig spurt av tidligere direktør Arne Herberg i Norsk Rikstoto i 2003-2004 om jeg ville delta i dialogen for hestesporten opp mot Storting og departement. Men i kulissene fikk jeg kjennskap til at Tore Fyrand ikke ønskes noen bisittere fra Høyre i prosessen. Jeg skulle gjort jobben langt bedre enn ham……

Finansdepartementet skriver i statsbudsjettet 2011: ”Svært mange av de som driver hestehold for trav og galopp vil ikke kunne anses å drive næring”. Hva mener man egentlig?

Det er for mange amatører i hestesporten. Så enkelt.

Men kan ikke myndighetene lage nye regler som inkluderer både de profesjonelle (de med en viss størrelse) og amatørene?

Det er dette DNT aldri har skjønt. Eller ikke vil skjønne. Finansdepartementet sier i budsjettproposisjonen: ”For at det skal foreligge næring, må virksomheten være av en viss varighet og omfang, drives for eierens regning og risiko, og objektivt sett være egnet til å gi overskudd, i alle fall på noe lengre sikt”. Dette er krav som departementet har overfor alle bransjer og næringer i Norge. Det er altså generelle krav.

De små amatørene med 1 eller 2-3 hester, som driver på hobbybasis, nærmest for at familien synes dette er underholdende og moro, og kanskje oppdragende for en sønn eller datter på gården, dette har ingenting med næring å gjøre. Dette er hobby, også i skattemessig og økonomisk sammenheng. Slik virksomhet er ”ikke av et visst omgang”, og ”er ikke egnet til å gå med overskudd”. Faktisk er det slik at dette virksomhet går med et 5-6 sifret beløp i underskudd hvert år, og blir kun en særkostnad i gårdsregnskapet. Det vet alle amatører, og dette vet selvsagt byråkratene i departementet. Det er mulig at noen stortingsrepresentanter i Senterpartiet, med Lundteigen i spissen, vil forsøke å si noe annet, men det vil uansett ikke være troverdig.

Hva burde DNT gjort annerledes i sin dialog med myndighetene?

De burde søkt frem til forslag på vegne av deler av næringen, for de det ville være mulig å gi en selektiv behandling. Et eget regelverk for de profesjonelle, dvs de oppdrettere og trenere som har en viss størrelse. Virksomheten må ha ”et visst omfang”, som departementet selv sier. Man burde selvsagt ha skjønt at man måtte møte de besluttende organer på dette punkt.

Men enfoldigheten i Senterpartiet og DNT-ledelsen har vært total gjennom 25 år. Prosessen med ”hest i næring” har faktisk pågått så lenge.

Hva blir da din konklusjon?

Senterpartiet har vært til stor skade for norsk hestesport! Trav- og Galopp-Nytt har da også på lederplass konkludert like entydig: ”Senterpartiet tok ikke kampen (innad i regjeringen). Det bør hestefolket huske. Senterpartiet som støttespiller for norsk hestesport er gått ut på dato”. Millioner av kroner er brukt til utredninger og rapporter. Til ingenting.

Redaktør Truls G Pedersen i TGN har en del meget sterke karakteristikker i lederen i bladet. Hva mener du til dette?

La meg si to ting. For det første så har han på en slik dag, en særdeles negativ dag for hestesporten, et behov på bladets vegne til å distansere seg fra den prosessen som har pågått. Han ønsker ikke å tape anseelse. Han ønsker ikke å tape abonnenter. Derfor måtte han være skuffet, noe han hadde grunn til, og han måtte ta avstand fra alle som har hatt ansvar i prosessen.

Akkurat på det punktet bør han gå litt stille i dørene. Det har vært mang en leder i TGN opp gjennom årene der Senterpartiet, landbruksminister Brekk og generalsekretærene Fyrand og Egeberg har fått masse positiv og viktig omtale for den jobb de skulle gjøre. TGN har aldri sagt eller skrevet noe om finansdepartementets rammevilkår, nemlig at hestesportens amatører ødelegger mulighetene. Når TGN ikke skriver om dette, er det enda en gang for å unngå å tape abonnenter! Da blir de feige. Rett og slett feige! Redaktøren og redaksjonen blir selv en del av den kultur og det miljø som nå har fått et grundig avslag fra Finansdepartmentet. Redaksjonen bør med fordel drøfte sin egen rolle i fremtiden. Det er viktig, selv for et fagblad innen hestesporten, at man er politiske realister.

Noe annet som du synes redaktøren bommer på?

Jeg legger merke til at Truls G Pedersen pleier å skrive noe negativt om tidligere landbruks-minister Johan C Løken. Han var landbruksminister i Willoch-regjeringen på 1980-tallet, og han har i alle år vært en viktig oppdretter av fullblodshester som daglig er å se på Øvrevoll. Alle kjenner Oktan-hestene.

Sannheten er at landbruksminister Løken gjorde en viktig strukturjobb for landbruket. Han bør huskes som en av de mest betydelige landbruksministere i Norge. Landbruket ble under ham omstrukturert. Østlandet, Rogaland og Trøndelag (storgårdene) fikk en større andel av kornproduksjon, mens melkeproduksjon og husdyrholdet i større grad skjedde på andre eiendommer i landet. Det ga en effektivisering og et grunnlag pr enhet som har gjort at en langt større andel av landbruket ble økonomisk levelig. Omstillingen i landbruket ville kommet tidligere og vært langt mer brutal på 1990-tallet og det siste 10-året, hvis ikke reformene til Johan C Løken hadde blitt satt ut i livet. Johan C Løken har i tillegg vært en mangeårig styreleder ved Norsk Hestesenter, og også der gjort mye godt for hestesporten.

Når Truls G Pedersen kritiserer, som han gjør med bred penn, da bekrefter det et dårlig politisk gangsyn hos TGN’s redaktør. Han må gjerne invitere meg til et møte, så skal jeg gi ham litt voksenopplæring. Han skal vite at jeg, som engasjert i hestesporten i mange år, har abonnert på landbruksdepartementets budsjettproposisjoner gjennom 30 år (!). Vi skal sikkert finne noe å snakke om…….

Hvem blir taperne på dette, Harald Ruud?

Mange dyktige trenere, som ikke får vilkårene endret. Det betyr skatteregler, momsregler og et rammeverk for øvrig som hører fortiden til. Det er sterkt å beklage. Dette fremmer ikke hesteholdet, og mange potensielle hesteeiere vil fortsatt være avventende med å engasjere seg.

DNT’s sentralledelse og generalforsamling blir også sentrale tapere. Dette har vært deres ”sandkasse”. Nå skriver TGN at ”sporet som sporten har fulgt de siste 25 år er gjengrodd med tistler og ugress”.

Skulle jeg få gi et godt råd til slutt: DNT bør velge personer med relevant bakgrunn fra Høyre og FrP inn i egen ledelse. De vil representere en viktig tilvekst. Styreleder Merete Johansen kan ringe meg, så skal hun få noen gode tips på kandidater. Fjern monopolet til Senterpartiet, både i ledelse og generalforsamling. Det partiet har utspilt sin rolle – i norsk politikk, som innen ledelsen av norsk hestesport.