I juli 2007 ble de gamle spilleautomatene destruert. Disse representerte 28 milliarder i årsomsetning i Norge. Man skulle tro at Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, nesten helt automatisk, ville få en betydelig omsetningsvekst i tiden etter omleggingen. Det har ikke skjedd, selv om ledelsen i NR ved enhver anledning fremhever i positive vendinger den beskjedne fremgang som har vært. Sannheten er imidlertid at veksten hos NR kun utgjør 1,7 – 2,0 % av den kapital i markedet som ble ”frigjort”. Dette resultat imponerer selvfølgelig ingen!
Av Harald Ruud, leder i Spillerforeningen.

Hvorfor er det slik? Hvorfor er fremgangen beskjeden, nesten skuffende svak, når Norsk Rikstoto over en del månedene skal pumpe inn over 60 millioner i agressiv markedsføring? Hvorfor gir ikke kampanjene til kommunikasjonsdirektør Kjell Terje Ringdal bedre effekt? Er Norsk Rikstoto’s utfordring langt mer grunnleggende enn som så? Kan det være slik at resultatet hos Norsk Rikstoto i det vesentlige ikke er avhengig av hvor mange millioner Dørum og Ringdal legger i sitt markedsføringsbudsjett, ei heller hva innholdet i denne markedsføring måtte være, om det er illusorisk dop eller ikke overfor lett påvirkelige kundesegmenter, men rett og slett at produktene til Norsk Rikstoto er for dårlige, spillfaglig sett?

Rikstoto svikter sine viktigste kunder.

Jeg mener dette er svaret. Mange med tung spillfaglig bakgrunn er enige med meg. Norsk Rikstoto har i alle år forsømt sine viktigste kunder, de trofaste som besøker banene, de dyktige som har lite eller mye spillfaglig kompetanse, de gruppene av spillere som skjønner hva spill reelt handler om. Norsk Rikstoto synes å tro at alle grupper av spillere og selskapet er som siamesiste tvillinger, sammenføyd i lommeboken. Etter hvert som Norsk Rikstoto må møte en selvsagt og sunn konkurranse i markedet, vil man erfare at kundegruppenes lojalitet vil variere.

Spillerforeningen har gjennom mange år vist til de grundige rapportene som professor Robert Thalheimer la frem i 2000 og 2001. Initiativet til disse rapportene ble tatt av redaktør Bjørn Håkonsen i Spillernes Blad og undertegnede som leder i Spillerforeningen. Jeg tillater meg å si at vi to er blant de mest reflekterte og dyktigste spillerne i landet.

USA-professoren konkluderte med at optimal tilbakebetalingsprosent for Norsk Rikstoto er 83-85 %. All tilbakebetaling høyere eller lavere enn dette, vil representere et netto tap for selskapet.

Pr 2008 vet vi at gjennomsnittlig tilbakebetalingsprosent hos selskapet er lusne 66 %. Dette slår ut helt automatisk i markedet. Noen er bevisste på at dette er dårlige betingelser for spillet. De blir tilbakeholdne, og søker alternativer for sin underholdning. Store segmenter, de såkalte lotto-spillerne, som ikke har noe reflektert forhold til spillets forutsetninger, demper også sine innsatser. Ikke fordi de skjønner hvorfor. De skjønner bare når de taper, og når reklamebudskapet til Norsk Rikstoto er aggressivt og illusorisk.

Når disse holdningene er sterkt utbredt, da preger det mulighetene for vekst. Da preger det selskapets inntjening. Da preger det i høyeste grad Norsk Rikstoto’s mulighet til å skape de nødvendige millionbeløp til norsk hestesport – som er en forutsetning iht Totalisatorloven, og en av forutsetnignene fra myndighetene for at man skal kunne være et monopolselskap. (Denne forutsetnignen er for øvrig endret av EU, som man kan lese om på andre steder av vår webside).

Hva er de konkrete tall i tilbakebetalingsprosent hos NR, og hva er tallene hos den viktigste konkurrenten?

Tilbakebetalingsprosenten hos NR pr september 2008 i de forskjellige produktene er:

· V75 – 60 %
· V65 – 65 %
· V5 – 65 %
· Dagens Dobbel – 75 %
· Vinner og plass – 80 %
· Trippel – 70 %

Hos Trottingbet, som er det eneste nettselskap med pool betting produkter, og dermed eneste nettselskap i reell konkurranse med Norsk Rikstoto, er tilbakebetalingsprosenten:

· T75 – 90 %
· T65 – 90 %
· V5 – 90 %
· Dagaens Dobbel – 90 %
· Vinnerspillet – 95 %
· Trippel – 90 %

Trottingbet har et meget begrenset reklamebudsjett, eller tilnærmet ikke noe reklamebudsjett. Man er nøkterne der i gården! Uten reklame vokser omsetningen likevel sakte men sikkert. Lørdag 20. september – i spillene som ble tilbudt til Drammen og Åby – var omsetningen totalt kr 319.273,- hos Trottingbet. En god dagsomsetning med de forutsetnigner som eksisterer, vil mange si.

Hvorfor? Selvsagt fordi større og større kundegrupper i Norge og Sverige ser og skjønner betydningen i den enorme forskjellen i tilbakebetalingsprosent hos selskapene. Mange er dessuten opptatt av ordningen i V75 hos NR med jackpot og jokerpott, mens Trottingbet i alle spill betaler ut gevinstene til de dyktigste spillerne der og da, uavhengig om de har 7, 6, 5 eller 4 rett i T75.

Det heter at ”En av sjefens oppgaver består i å styrke fellesskapet ved å gi de ansatte anledning til å baksnakke ham”.

I Spillerforeningen ønsker vi direktør Harald Dørum og Norsk Rikstoto alt godt. Vi gir råd, vi har gitt råd i interne møter med NR-ledelsen i mer enn 10 år før Dørum tiltråde stillingen i juni 2006 – men samtidig tillater vi oss, som landets fremste spillfaglige miljø, å ha våre meninger om hva som er best for å utvikle spill som gode og sunne underholdningsprodukter, og hva som best vil utvikle de fremtidige selskaper i denne sunne konkurranse.

I denne voksende konkurranse har åpenbart Norsk Rikstoto behov for visse kursendringer. En del viktige utfordringer lar seg ikke løse ved å kaste penger etter dem. Det må tas noen spillfaglige grep. Norsk Rikstoto må sette produktutvikling på sin dagsorden, og da fortrinnsvis i miljøer som skjønner temaet. Det er det ikke alle innen hestesporten som gjør. Mange lever fortsatt i skyggen av en foreldet monopolordning, og at landbruket har sugerør inn i diverse budsjettkapitler på statsbudsjettet. Men slik er det ikke sikkert at det vil være til enhver tid……