Primo januar er tidspunkt for litt ”money management”. Spillerforeningen vurderer Norsk Rikstoto’s omsetningstall og produktbidrag for 2005, og ser litt inn i krystallkula for 2006.

Totalomsetning     2003        2004        2005        .
Vinner            136,0        123,2        132,7
Plass              44,9          37,3          38,3
Duo              78,2          72,3          70,9
Trippel            318,5        289,9        289,7
DD            179,8        185,6        192,2
V5            836,4        790,2        798,8
V65            300,0        303,9        315,7
V75            520,0        819,6        941,8
Totalt                 2.413,9             2.622,3             2.780,9

Produktbidrag    2003        2004        2005        .
Vinner              27,2          24,6          26,5
Plass                9,0            7,5            7,7
Duo              19,6          18,1          17,7
Trippel              95,6          87,0          86,9
DD              52,9          54,6          55,6
V5            292,7        276,6        279,6
V65            105.0        106,4        110,5
V75            208,0        327,8        376,7

Harald Ruud, hva er dine hovedinntrykk?
Totalt har Norsk Rikstoto en vekst i omsetning på 158,6 mkr eller 6,0 %. Størst utslag ser vi for V75-produktet med en vekst fra 2004 på 122,2 mkr.
Direktør Arne Herberg er nok mest fornøyd med en vekst i produktbidraget. I 2004 var bidraget 902,6 mkr, og i 2005 ble bidraget 961,0 mkr. Det gir en vekst for produktbidraget med 58,4 mkr. Det gir bedre økonomisk handlefrihet, noe som er etterlengtet for Arne Herberg og NR-staben. Vi skal tross alt ikke lenger tilbake enn til 2003, da NR var teknisk konkurs, og da sier det seg selv at bare for 2 år siden var friheten til de store økonomiske disposisjoner begrenset. Herberg skal derfor ha ros for streng kostnadskontroll, og at han har snudd deler av NR-skuta.

Nye toner fra Spillerforeningen, Harald?
Både ja og nei. Spillerforeningen vil alltid ha hovedfokus på produktutvikling og en optimalisering av spillets rammebetingelser. Det vil alltid være hovednøkkelen til suksess, både for NR og for spillerne som gruppe. Men samtidig er det viktig å se tall og erfaringer i sammenheng.

Omsetning forskyves mellom produkter. Kommentar?

Det har vært beskjeden fremgang i Vinner, DD, V5 og V65. Når det gjelder V5-tallene er jeg ikke imponert, da det i 2005 har vært mange doble V5-omganger. Snittallene pr omgang viser at det snarere har vært en nedgang i V5-omsetningen. Det er ikke positivt for de mange banespillere og spillere som nytter kveldene hos kommisjonærene og RD-sendingene.

Hva med NR-omsetningen sett opp mot utviklingen internasjonalt?
Dette er NR’s store utfordring! Når veksten hos de internasjonale selskapene dobler seg fra år til år, da betyr det ganske enkelt at de mer trauste aktørene, som Norsk Rikstoto og Norsk Tipping, taper markedsandeler. Når Spillerforeningen har mye fokus på TBP og et optimalt nivå for TBP, så er det fordi spillets hovedforutsetning helt klart betyr mest for om produktene skal få en suksess langt ut over dagens omsetningstall.

24. oktober ble TBP endret for DD til 75 %. Hva viser utviklingen for DD?
Spillerforeningen har selvsagt hatt hovedfokus på DD de siste månedene. Totalomsetningen for ukene 43 til 52 ble kr 41.544.619,- eller et snitt pr uke på kr 4.154.462,-. I de 42 ukene tidligere i 2005 var snittet pr uke kr 3.588.095,-. Det gir en vekst pr uke på kr 566.367,- eller 15,8 %.  Tallene er egentlig litt mer positive, da noen juledager er uten spill og omsetningen i ukene 51 og 52 var litt preget av det.

DD er i rute. Mest fornøyd er jeg med omsetningen i uke 50, da den kom opp i kr 4.787.208, Vi må få flere uker med slik omsetning. Da blir både Arne Herberg og jeg fornøyde!

La meg legge til at Spillerforeningen gjorde en skikkelig ”drive” foran uke 50 med klare DD-meldinger på websiden, og en del kontakt over internett til et hundretalls spillere. Jeg tror Spillerforeningen bidro med kr 500.000,- i ekstra omsetning akkurat den uka.

Hva med ”break even” for DD?
Jeg er enig med redaktør av Spillernes Blad og super-proff Bjørn Håkonsen når han sier at vi når ”break even” etter ca 5-6 måneder, dvs mars/ april. Kanskje at vi i Spillerforeningen skal gå ut med en ekstra gladmelding når vi er på Hotell Ibsen og Klosterskgoen langfredag og påskeaften (14-15. april) om at ”break even” da er nådd. Det kunne vært en særdeles god timing!

Hvilke faktorer påvirker utviklingen for DD?
Jeg vil nevne to forhold som har preget utviklingen i noe større grad enn hva jeg kanskje var klar over før endringen av TBP kom i oktober. Når det er doble V5-omganger, synes noe av spillernes penger å bli konsentrert om V5, og på slutten av disse kveldene preger dette hva en del spillere har til disposisjon for DD. Det synes også å være et trekk at klare favoritter i ett eller begge løpene, preger omsetningen negativt. Vi så det på Bjerke 23.11, da Bal Harbour var favoritt, og uka etter, da Nine One One L og Artig GT tok løpsseierene på samme bane.

Hva tror du om 2006? Hva blir NR’s årsomsetning?
Konkurransen i spillemarkedet blir hardere. Domstolene og EU-systemet skal avgjøre hvem som får ansvaret for spilleautomatene. Skulle Norsk Tipping vinne frem med sitt monopol, vil det slå positivt ut i deler av året for NR-omsetningen.

Det blir svært viktig at NR følger opp og tar neste skritt med en endring i TBP. Det kan være aktuelt å endre DD til 80 %, heve vinner til 85 %, som man har søkt om i Sverige, eller at man gjeninnfører 70 % i TBP for V5. Som kjent ble TBP for V5 satt ned til 65 % i 1988, etter min mening den NR-beslutning som norsk hestesport helt klart har tapt mest på gjennom de 17 årene som har gått.

Årsomsetningen i DD vil gå opp. Jeg tror vi vil se en vekst for DD-spillet til 235 – 240 millioner, eller en vekst på ca 50 millioner. I tillegg vil økt TBP for DD gi en krysspriseffekt til andre produkter.

Det skal også bli spennende å følge V75, og da spesielt hva som skjer med de nye ”lotto-kundene” man har vervet. Dette er kostbare kunder som krever tett markedsoppfølging. Men skulle disse kundene bli noe mer lojale til NR’s produkter, kan NR få noe bedre betalt for den strategi de har fulgt i 2-3 år. I 2004 nyttet NR 60 millioner i markedstiltak, og mye av dette gikk til V75-kampanjene. Veksten for V75 siste år på 122,2 millioner må derfor i høyeste grad sees på som et bruttotall.

Et apropos: Hadde NR satt TBP i DD til 80 % (uten markedsføring for DD), ville veksten i produktbidraget blitt større for DD enn for V75!

Jeg mener at Norsk Rikstoto’s årsomsetning vil passere kr 3.000.000.000,- (3 milliarder) i 2006. Det er viktig, og er et noe traust estimat. Kanskje får vi se 3,2 eller 3,3 milliarder i NR’s pressemelding om ett år. Jeg ser at NR-styret har vedtatt en budsjettramme på 2,7 milliarder for 2006. Jeg tror man på denne måten mest vil gi seg selv rom for noen positive meldinger neste høst om at tingene ”går noe bedre enn budsjettert”. Herberg er nøktern, og vil gjerne tjene pengene før man bruker dem. Sånn sett har han jo rett.

Så håper jeg, at flere av sportens ledere ser frem mot 4 og 5 milliarder. Potensialet er der. Det er høyst realistisk å nå disse målene innen 3-4 år. Men da må TBP bli endret i flere produkter, og vi må få et bedre samarbeid i Sverige, Danmark og Norge, slik at hestesporten kan ta et felles og fastere grep om kundene i spillemarkedet. Da vil noen at kundene, som har forvillet seg til spill på internett til utenlandske selskaper, ”vende hjem”.  Med en noe romsligere totaløkonomi hos NR, må slike endringer for spillets forutsetninger bli satt på dagsorden, avslutter spillerforeningens leder, samtidig som datteren Katerina (5) og mamma Inna bærer juletreet ut av stua hjemme hos familien Ruud i Lier.