Av Harald Ruud, ”kriminaletterforsker”.

Jeg har litt for mange ganger irritert meg over pressen og journalistene, som når de skriver om en kriminalsak, så skal man koble berørte personer til at ”han var av og til å se på travbanen eller travparken”. Denne helgen fikk vi et nytt og irriterende eksempel i Bergens Tidende (www.bt.no).

Avisen skriver:

·    ”Siktede tippet hest med offeret”.
·    ”Både den drepte, Harald Bakkestå (68) og den drapssiktede (44) skal jevnlig ha møttes til hestespill i Sandviken”.

Samtidig ”jakter politiet på motivet”. ”Det er viktig for oss å finne motivet”, sier politiadjutanten i BT-reportasjen.

Spillerforeningen kan ha løsningen.

Som leder i Spillerforeningen, og en spiller som både omsetter for store beløp og som vinner store beløp, så foretar jeg jevnlig en studie inn i spåkula eller krystallkula. Der ser jeg vinnere. Der ser jeg hester som ikke vinner. Der ser jeg overraskende løsningen i kriminalgåter. Det var dette jeg opplevde i dag.

Jeg så noen brakker i Bergen, et par menn nærmet seg brakkene, og i samtalen mellom de to ble hestespillet sist uke diskutert. Du skulle satset på Golden Shogun (9) i siste V65-løp på Bjerke onsdag. Hesten til Tengsareid var på forhånd klink vinner i V65-finalen, i DD-2 og som vinner i supertrippel, sa den drepte tydelig forbannet. Nå har du spilt og spilt, tapt og tapt, og nå er det på tide å høre litt på meg også, sa den drepte 68-åringen. Selvsagt kan vi vente på at Norsk Rikstoto hever spillerandelen i DD og V65, slik at vanlige folk som oss oftere blir vinnere, men å vente på dem er jo håpløst, la han oppgitt til.

Det var da 44-årignen fikk nok! Jeg skal gi deg Golden Sho-Gun, sa han, tok geværet ut av skapet og skjøt raskt. På geværet sto tilfeldigvis inngravert ”Golden Gun”. Et klart indisium for politiet å gripe fatt i.

Spillerforeningen vil nå sende meldingen fra krystallkula i Lier til politiet i Bergen. Sammenhengen synes åpenbar. Motivet er oppklart. Når Golden Sho-Gun åpenbart var grunnen til at den draptssiktede tippet over, bør han nå bli konfrontert med dette. Saken kan være oppklart.

Annen løsning mulig.

Men i slike saker kan man aldri være helt sikker. Bevis – som er hevet over enhver tvil – må bli lagt frem. I denne sammenheng tviler vi faktisk på at besøkene på Bergen Travpark og ”hestespill i Sandviken” har noe med den tragiske saken å gjøre. Når det er saken, da burde BT-journalisten latt være å knytte personene til miljøer innen hestesporten.

Journalisten kunne like godt skrevet: Begge var abonnenter av Bergens Tidende. Avisen kan ha påvirket den drepte til å komme med sitater fra avisen, som den drapssiktede fant sterkt provoserende. Den tiltalte i saken var dessuten innom redaksjonen noen måneder tilbake, og leverte en liten annonse, som ble rykket inn i BT. I annonsen sto det: ”Gevær mistet under jakt i nær Voss. Kan leveres tilbake mot dusør til----”. Geværet har nå tydeligvis kommet til rette.

Moralen blir.

Ikke skriv noe om personer eller miljøer som dere ikke har dekning for! Ved overtramp kan det smelle – det gjelder 1.april som for resten av året……..