Forbrukerombudet
Postboks 4587 Nydalen

Rådgiver Stian Schilvold

Lier, 11. desember 2004.

AD KLAGE AV PRODUKTET V75  -  MARKEDSFØRINGSLOVEN.

Deres sak nr 2004-4739. Spillerforeningen viser til deres brev av 07.12.04.

Spillerforeningen vil anmode om at Forbrukerombudet realitetsbehandler klagen så raskt som det er praktisk mulig. Alternativt ber vi om at klagen bringes inn for Markedsrådet.

Denne sak gjelder kun om produktet V75 fra Norsk Rikstoto, slik det er presentert som produkt i 2003 og 2004, og markedsføringen av dette produkt fra selskapets side i denne periode, er i samsvar med intensjonene og innholdet av markedsføringslovens § 3. Vi mener at vi i klagen har dokumentert at så ikke er tilfelle.

Vi vil anbefale at Forbrukerombudet henvender seg til Norsk Rikstoto for å få deres kommentarer. Selskapet har, som vi har presisert, to alternativer: Å justere egen markedsføring slik at den kommer i samsvar med eget produkt. Alternativt kan selskapet endre løpsutskrivning og gjøre V75-produktet mer krevende slik at snittpremiene blir høyere og at millionutbetalingene forekommer oftere. Men verken Norsk Rikstoto eller Det Norske Travselskap har maktet å gjøre noe eller endre dette i riktig retning de siste 2 år. De har snarere forholdt seg svært passivt til temaet og problemet løpsutskrivning, og da blir produktet hva det er!

Når det ikke har vært en alenevinner siden 23. august 2003, slik V75-reklamen nevner hver uke, og som gir lotto-kunder, ”forbrukere med mangelsfulle erfaring og kunnskaper”, det klare inntrykk at de kan vinne, uten at den mulighet til stor milliongevinst reelt er til stede, må det være et klart misforhold mellom produkt og markedsføring. Det må være en grense, som vi nevner i klagen, for hvor lenge man kan markedsføre ”mulighet til å bli en alenevinner”, når denne mulighet praktisk og teoretisk ikke er realistisk. Selv om det er 10-15 hester med i et V75-løp, behøver ikke det å bety at alle 10-15 hester har mulighet og kapasitet til å vinne. Det er snarere slik at det i hvert løp stiller hester til start som absolutt ikke kan vinne! Det blir som å sette Rosenborg i fotball opp mot et 5-divisjonslag i Trøndelag. Det blir rått parti, og utfallet er gitt.

Denne sak har isolert sett intet med andre produkter fra Norsk Rikstoto eller Norsk Tipping å gjøre, eller til tippe/lotterimarkedet som sådan, slik Forbrukerombudet nevner i deres brev. Grunnlaget for klagen må ikke forstås slik. Vi har presentert en grundig og godt dokumentert klage for å gi et godt totalbilde snarere for at man skal unngå å behandle saken på en slik måte.

Forbrukerombudet har varslet at man vil vurdere spilleprodukter og markedsføringen i dette marked i 2005. Spillerforeningen finner dette positivt. Det bør bli rettet et søkelys på dette marked, ikke minst for å ivareta hensyn knyttet til nøkternhet for den enkelte spiller og dennes familie. Kulturdepartementet og Stortinget har dette på sin agenda.

I den grad dette marked kan bli kontrollert og regulert, noe som er krevende og vanskelig innenfor en utvikling med økt volum av internettspill over landegrenser, er det viktig å ha fokus på problemer knyttet til spilleavhengighet og at en del mennesker får sin personlige økonomi påvirket negativt eller ødelagt. Operatørene i spillemarkedet må være seg bevisst dette, og opptre deretter bl.a i egen markedsføring. Spillerforeningen søker å bidra til nøkternhet. Vi bidrar gjerne med nasjonal og internasjonal kompetanse i den fremtidige prosess hos Forbrukerombudet når de skal vurdere spillemarkedet.

for Spillerforeningen

Harald Ruud