Mens flere ledere innen hestesporten løper rundt i sirkler, og forsøker å få endene til å møtes, stevner vi i Spillerforeningen frem som vi alltid har gjort: Produktene til Norsk Rikstoto må gjøres mer attraktive! Det vil trekke til seg flere spillere i alle kategorier. Det vil gi økt omsetning og vekst, og et økonomisk nettobidrag til ”formålet”. Endringene, hvis man følger Spillerforeningens forslag, vil komme raskere enn ved noe annet tiltak som banene og ledelsen sentralt har holdt på med. Men så er det noen som trekker frem innvendingen: ”Det har jo gått bra i 15 år. Hvorfor skal vi da finne på noe nytt?”

Norsk hestesport kjennetegnes ved de mange innvendinger. Hvor ofte gjennom årene har vi ikke hørt varianter av utsagn som:

·    La oss foreta en analyse først.
·    La oss holde beina på jorda.
·    Det går bare ikke i praksis.
·    Det finnes ikke dekning i budsjettet.
·    Dette forslaget kommer til å vekke motstand.
·    Tidspunktet for denne diskusjonen er uheldig valgt.
·    Jeg vet at det ikke fungerer.
·    La oss legge det på is en stund.
·    Vi trenger en plan.

Hvor er ambisjonene som selvstendig milliardbedrift? Hvor er de resultatorienterte ledere? Hvor er lederne som står frem og forplikter seg til resultater langt ut over budsjettet for 2003 og de siste år? Hvor er lederne som tør å gjøre noe annet enn å gå i fotsporene til han foran?

Jeg vil driste den påstand at de styremedlemmene i Norsk Rikstoto som ikke har ambisjon om å løfte årlig totalomsetning til 5 milliarder innen 3-4 år, og som ikke vet hvorledes et slikt mål skal nåes, bør gå ut av styret og overlate vervet til aktører som har spisskompetanse innen nasjonal og internasjonal spilleradferd. Gjennom 20 år har det alltid vært medlemmer i NR-styret som sitter der som takk for lang og tro tjeneste innen landbruk og organisasjonsliv. Er dette personer som vil gi norsk hestenæring og spill på hest et nødvendig løft? Har noen av dem bidratt til vesentlige og registrerte løft? Eller er det disse personer som har bidratt til stagnasjon, og at norsk hestesport har tapt mer enn halvparten av sin markedsandel i spillemarkedet over få år?

Nytt, spennende styre i Spillerforeningen.

Etter et vellykket årsmøte i juni med hyggelig fremmøte av medlemmer fra Bergen, Trondheim og Østlandet - og med tilhørende garden party i Lier – ble nytt styre valgt i Spillerforeningen. Resultatet ble en fin miks av kompetanse i spill, erfaring fra ledelse i nærings- og samfunnsliv, og mye energi som konstruktivt skal brukes til å påvirke ledere i norsk hestesport, politikere og departementer til å ta de rette grepene.

Årsmøtet anbefalte følgende tiltak, som det er realistisk å gjennomføre innen 2003 og 2004:

·    Spillerandelen må opp i DD fra 70% til 80% straks.
·    V75 endres slik at 1) Grensen for utbetaling settes til kr 1,- for 5 rett, og kr 15,- er nedre grense for utbetaling til en spiller. 2) Når ingen har 7 rett, overføres gevinstbeløpet for 7 rett i samme omgang til de med 6 og 5 rett.
·    Nye kontrakter må på plass for kommisjonærene innen 3 måneder.
·    Spillerandelen for V75 økes fra usle 60% til 67% straks break even er nådd for endringen for DD.
·    Spillerandelen for V5 og V65 økes fra 65% til 70%, og innføres straks break even er nådd etter endringen for V75.

Tiltakene støttes av to av verdens fremste eksperter på spilleradferd: Professor Thalheimer og redaktør Bjørn Håkonsen, Spillernes Blad. Spillerforeningen kan belegge virkningene av tiltakene med tallmateriale og nødvendig dokumentasjon, noe vi skal komme tilbake til.

Sport i verdensklasse.

Jeg spør meg mange ganger når det er grand prix-stevner og storløp: Hvor er de reelle verdensstjernene? Hvor er hestene fra USA, Canada, Frankrike, Australia og de beste fra Sverige? Svaret er enkelt: De er hjemme fordi premienivået i norske storløp er for dårlig.

Vi trenger et nasjonalt løft og en felles holdning til hvilke stevner og storløp norsk hestesport bør heve til reell internasjonal klasse. Jeg vil anbefale:

·    Mai måned: Oslo Grand Prix, (Bjerke).
·    Juli måned: Ulf Thoresens Minneløp, (Jarlsberg).
·    August eller September: Biri International, (Biri).

Det må være et mål for de nærmeste 1-2 år å heve premienivået for hvert av disse løpene til det dobbelte. I hovedløpene bør 1.premien være over 1 million kroner. Stor bonus bør gis for verdensrekord.

Dette vil sikre internasjonal deltakelse. Det vil sikre oppmerksomhet i norske og utenlandske medier. Det vil sikre positiv oppmerksomhet og sportslig stolthet blant norske spillere og alle som sogner til norsk hestesport.

Profesjonelle hesteeiere og de dyktigste trenerne i Norge vil heve ambisjonene ytterligere. Å få frem en virkelig internasjonal stjerne, vil pirre de få som gir seg økonomisk mulighet. Det positive og ypperste trekker frem det beste hos de beste. Slik er det alltid. Å arbeide målrettet for dette er riktig og viktig. Eller som den søkkrike amerikanske entertaineren, Liberace, sa: For mye av gode ting er herlig! Nå vil vi ikke ha flere innvendinger av typen: Vi er ikke modne for dette ennå, eller Det passer ikke inn i våre langsiktige planer………

Hver av banene i Norge vil ha sine storløp. Disse løpsdager må få nasjonal status, selv om man trekker til seg en og annen ”stjerne” fra utlandet. Premienivået må ligge lavere. Banene bør vise forståelse for slik prioritering. Det nytter ikke, av enkle økonomiske årsaker, å tro at man kan ha storløp sommerstid med reell internasjonal status hver 14. dag i Norge. Derfor bør alle banene samarbeide om å gjøre noe skikkelig. Økt sportslig oppmerksomhet om profiler og internasjonale ”kanoner” på Bjerke og Jarlsberg vil dessuten komme alle banene til gode.

Verdensrekord betaler seg!

Det vil pirre oppmerksomheten ved alle banene hvis Norsk Rikstoto legger 5 millioner kroner i en pott til hver ekvipasje som setter verdensrekord for varmblods ved en norsk bane på 1.600 og 2.100 meter, (800 og 1.000 meters bane). Prøv det!

5 millioner kroner vil få flere til å forsøke. Noen utenlandske stjerner vil komme til Norge bare for å delta i et slikt forsøk. Kanskje kan Forus Open eller løp på Sørlandet, Bergen eller Momarken likevel bli noe mer enn løp for den hjemlige elite. Vi må imidlertid legge til at flere av banene i Norge har en profil som gjør det umulig å sette verdensrekord. Det må den enkelte baneledelse ta høyde for i et slikt konsept.

I friidretten søker arrangørene i Grand Prix-stevner å sette verdensrekord hver gang. Man leier inn en hare som skal sikre stor fart. Man innretter aktivitetene mot sitt publikum. Publikum stiller opp, enten på tribunen eller bak TV-skjermen. Har ikke norsk hestesport noe å lære av dette?

Eller skal vi fortsette for all fremtid å pakke inn feltet i lusetempe fra tet, og kun kjøre siste 500. Det er noen ganger jeg får lyst til å sponse et par franske kusker til å bosette seg i Norge. Det kan sikre en fransk kjørestil og høyere sportslig nivå for flere løp. Norske travløp bør kunne bli noe mer enn hva vi ser til daglig på våre hjemlige arenaer. Publikum får bare ikke det store kikket av å se et flertall av løp der vinneren går i mål med øreproppene i……

Bli medlem!

Jeg vil oppfordre interesserte over hele landet til å bli medlem av Spillerforeningen. Det kan man enkelt gjøre ved å henvende seg til vår kasserer:

Stein H Rosenlund,
Øverenga 15,
2324 Vang i Hedmark

Tlf 62596438 eller mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Det koster kun kr 150,- pr år. Kontingenten kan sendes kasserer og konto 7877.08.77945. Du får kontakt med kompetansepersoner innen spill på hest. Du får anledning til å delta i sosiale aktiviteter knyttet til norsk hestesport. Du får tilsendt post pr mail, slik at du kan følge med i Spillerforeningens aktiviteter. Vi tar gjerne imot konstruktive innspill. Du kan kort og godt bli medlem av Hestesportens Venner og være med på å løfte sport og spill. Ta kontakt i dag!

Fortsatt god sommer!