En liten gutt sa etter den første timen i forplantningslære: ”Jeg vet hva de gjør, og hvordan de gjør det. Jeg vet bare ikke hvorfor de gjør det”. Når ledelsen i Norsk Rikstoto ikke følger opp Thalheimer-rapporten og professorens klare og meget viktige anbefalinger til hvorledes totalomsetningen på spill på hest kan økes med en halv eller en milliard over et par år, og at netto inntjening over noe tid kan bedres med flere hundre millioner årlig, så opplever mange kompetansespillere det samme som gutten. Ledelsen i spilleselskapet har fått dokumentasjon over hva de skal gjøre, men de har enda ikke forstått hvorfor……...

Da Spillerforeningen ble etablert i 1996, var totalomsetningen for spill i Norge anslått til ca 8 milliarder. I år oppgir Lotteritilsynet at totalomsetningen for alle spilleprodukter utgjør det 3-dobbelte. Da kan vi enkelt fastslå, at hvis Norsk Rikstoto skulle ha opprettholdt sin markedsandel på 15-19%, burde hestesporten kreert en NR-omsetning på 4,5 – 5,0 milliarder. Vi vet alle at man sliter med å oppnå halvparten! De siste 15 år har, tragisk nok, vært de tapte muligheters periode for norsk hestesport. Konkurrentene har slått oss på alle områder!

V75 på et sidespor.

V75 skal være hestesportens lokomotiv. Det er her millionene i markedsføring legges inn. Det er V75 som får TV-dekning. Likevel står lokomotivet på et sidespor. Hvorfor det er slik, skal jeg si litt om, men først vil jeg presentere gevinstbeløpene for de siste 5 måneder:

Bane    Dato        7 rett        6 rett        5 rett
St    19.05          40.697        391          40
Sol    24.05            7.042         81          12
K    31.05             953             19        Jackpot

8 av 20 omganger var det ikke utbetaling på 5 rett. I kun 3 omganger var det mer enn kr 100,- for 5 rett. I 14 av 20 omganger var det under kr 500,- i utbetaling for 6 rett. I 11 av 20 omganger var det under kr 10.000,- i utbetaling for 7 rett! Da blir kampanjer om millionutbetalinger bare prat, når enhver idiot erfarer en annen virkelighet. Tallene er sørgelig lesning. I min aftenbønn har jeg begynt å ta med: ”Kjære Gud, fortell meg enda en gang hvor heldig jeg er som likevel får lov å spille V75”.

Det er alvorlig grunn til bekymring. Vi kommer til å se mange omganger med en V75-omsetning på skarve 8 millioner utover sommeren. Kanskje enda lavere! Mange spillere er provosert. At mange store eller mellomstore spillere tenker avkastning på sine investeringer, synes å bety lite. Vi i A-segmentet blir igjen minnet på at det finnes andre interessante spilleobjekter i Norge, og enda flere over internett til utlandet. Hvis man da ikke kjøper aksjer i Bastøfergen eller den lokale pølsebod.

Jeg har sagt det gjentatte ganger: Sørg for – med riktig løpsutskrivning – at 7 rett gir en kvart million eller mer i de fleste V75-omganger. Da får vi et nivå på premiene som gir flest mulig fornøyde spillere. Vi får et produkt som spillerne ”all over” finner optimalt.

Finansier joker-potten på annen måte enn ved å beslaglegge spillernes gevinster. Det bør være enkelt: Gevinst skal utbetales! Alt annet er tyveri! Selv opplevde jeg for noen uker siden å ha 2.702 stk 5’ere i V75 som ikke ga utbetaling. Jeg skulle gjerne tatt i mot kr 5,- for hver av disse. Det samme gjør det store flertall av spillerne. Mange spillere mister hvilepulsen når tusener blir ”stjålet” fra oss hver måned.

Bredden og kvaliteten på hestemateriellet i Norge har etter hvert blitt et resultat av lavt premienivå i løpene gjennom 10-15 år. Lav inntjening har gitt en usunn økonomi innen oppdrett og i hesteholdet. Etter hvert blir ”eliteløpene” en middels forestilling av hva vi kan se i Sverige. Norsk hestesport rammes av en vond økonomisk sirkel hvor lav omsetning gir mindre i kvalitet i løpsbanen og mindre økonomisk til alle. Hestesporten blir en aktivitet av sportslige middelmådigheter, og med spillere med en velutviklet tålmodighet.

Ei heller hjelper det å overføre og la norske spillere sette sine innsatser på svenske hester på baner i Sverige. Det hjelper ikke norske hesteeiere at hele premiebudsjettet holdes tilbake en viktig V5- eller V75-dag, og at norske spillere faktisk delfinansierer hesteholdet i Sverige.

Ei heller hjelper det med sugerør inn i statsbudsjettet. Der fins selvsagte grenser. Det eneste som duger, er umiddelbare endringer i spillerandelene slik at spillernes adferd i A/B/C-segmentene blir endret:

·    DD opp fra 70% til 80%
·    V5 opp fra 65% til 70%
·    V75 opp fra 60% til 67%

Tandem bona cause triumphat. Den gode sak seirer til slutt. Men fremdeles har jeg større tro på hester, enn på mange mennesker innen det administrative……..

Bør Spillerforeningen skifte hatt?

Spillerforeningen har alltid søkt å fremme konstruktive forslag overfor NR og DNT for å fremme sport og spill.  Det skal vi fortsette med.

Men det kan være grunn til å spørre om vår strategi bør legges om og at engasjementet bør bli utvidet. Vi skal fortsatt være konstruktive og kreative. Men bør vi henvende oss til flere målgrupper eksternt utenfor sporten? Kan vi ved å gjøre det, legge større press på sportens ledere og besluttende organer, slik at de tar sine kunder og Thalheimer-rapporten på alvor? Bør vi arbeide direkte overfor sentrale besluttende miljøer i Storting og departement for å få aksept for spill på hest som hovedinntekt for hesteholdet? Bør vi overfor slike miljøer legge frem resonnementer og dokumentasjon hvor sporten forespeiles større del av inntektene fra omsetning gjennom NR og mindre over statsbudsjettet, slik Tony Blair sørget for i Storbritannia? Bør vi i større grad sette saker på dagsorden i mediene, og ikke bare i fagpressen?

Flere spillere har gitt uttrykk for at vi bør være mer offensive. Storspillerne har makt og kan lett samrå seg over internett. Det har vi sett, hvor NR-omsetningen i noen uker har blitt påvirket med millionbeløp. Kanskje bør vi synliggjøre hvem vi er, slik at sportens ledere bedre skjønner hvem de må ta hensyn til. ”Å sette makt bak krava”, er et kjent begrep. Vil det være riktig å opptre tøffere og mer synlig, når målet er bedre økonomiske vilkår for alle innen sporten.

Lett tilgang til millioner over statsbudsjettet, har gjort og gjør mang en DNT-aktør passiv både til sportens kunder, Thalheimer-rapporten og til behovet for å gjøre betingelsene for spillet internasjonalt konkurransedyktige. Omkvedet synes å være: ”Hvorfor skal vi endre spillerandelene når vi bønder får millionene våre gjennom direkte overføringer over statsbudsjettet eller indirekte ved fradrag av kostnadene over driftsbudsjettet?”. Kanskje skal vi storspillere stikke hull på den oppfatningen? Kanskje skal vi klemme dem litt?

Det politiske flertall (H, KrF, V, FrP og store deler av AP) ønsker reduksjoner og mindre avhengighet av statlige overføringer til hesteholdet når sporten kan hente økte inntekter fra et akseptert spill på hest. Samtidig, når hestemeldingen som DNT har etterlyst i ett år, ikke kommer, skyldes det ganske enkelt at landets politiske ledelse ikke deler innspillene og ønskene fra hestesportens aktører. Disse har seg selv å takke. Derfor lar de hestemeldingen være hestemelding inntil DNT-miljøet skjønner at de må presentere politisk gangbare forslag med færre sugerør i millionklassen.

Flertallet på Løvebakken vil være lydhøre overfor muligheten for at norsk hestesport skal bli en mer selvstendig og økonomisk uavhengig milliardbedrift. At bondelagets Bjørn Iversen (dessverre nyvalgt leder i NR-styret) og Johan J Jacobsen (Sp, og medlem av NR-styret) vil prioritere og tradisjonen tro tenke annerledes, bryr det politiske flertall seg lite om. Senterpartiet og bondeorganisasjonene representerer forhistorisk tenkning på dette felt. Når vi setter utfordringene i sammenheng, og i forlengelse av Thalheimer-rapporten og Spillerforeningens konstruktive og viktige innspill over flere år, blir dette temaer for en aktuell dagsorden.

Men ønsker spillerne at vi skal gå et slikt løp? Vil Spillerforeningen det?  Skal vi utfordre den dogmatiske tenkning rundt DNT? Er vi flere som mener at temaet er overmodent?

På Spillerforeningens årsmøte og det garden party vi skal ha fredag 13. juni kl 18.30 i Lier, vil sikkert temaene bli drøftet. Nye og gamle medlemmer ønskes velkommen. Ring oss hvis du vil delta og melde deg inn i Spillerforeningen.